РУБРИКИ

Лекции по английскому (полный курс)

 РЕКОМЕНДУЕМ

Главная

Историческая личность

История

Искусство

Литература

Москвоведение краеведение

Авиация и космонавтика

Административное право

Арбитражный процесс

Архитектура

Эргономика

Этика

Языковедение

Инвестиции

Иностранные языки

Информатика

История

Кибернетика

Коммуникации и связь

Косметология

ПОДПИСАТЬСЯ

Рассылка рефератов

ПОИСК

Лекции по английскому (полный курс)

books.

Б) “ Any” употребляется в вопросительных и отрицательных предложениях, оно

имеет то же значение, что и “some” в утвердительных, например: I don’t have

any butter. He doesn’t have any friends. - Do you have any money? - Yes, I

have some. -Does he have any questions? - No, he doesn’t have any.

Примечание 1: если вопрос представляет собой вежливую просьбу или

приглашение, то в нем используется “some”, например: Would you like some

wine?

Примечание 2: “any” используется в утвердительных предложениях в значении

“любой”, любые”, например: You can find such booklets in any library.

I, WE - местоимения 1 лица, обозначающие лица, которые ведут речь

me, us - личные местоимения 1 лица в косвенном падеже

my, our- притяжательные местоимения 1 лица

YOU - местоимение 2 лица, обозначающее лицо, к которому обращена

речь

you - местоимение 2 лица в косвенном падеже

your - притяжательное местоимение 2 лица

HE, SHE, IT, THEY - местоимения 3 лица, обозначающие лица или

предметы, о которых идет речь

him, her, it, them - местоимения 3 лица в косвенном падеже

his, her, its, their - притяжательные местоимения 3 лица

. Закончите предложения. Используйте I /me /we /us /you /he /him/she

/her/they /them.

1. I want to see her, but she doesn’t want to see me.

2. They want to see me but .............. don’t want to see ..........

3. We want to see them but ...............don’t want to see ..........

4. She wants to see him but ............... don’t want to see ........

5. I want to see him but .....................doesn’t want to see .........

6. They want to see her but ............... doesn’t want to see .........

7. I want to see them but ...................don’t want to see ............

8. He wants to see us but ...................don’t want to see ..........

9. You want to see her but .................doesn’t want to see .........

2. Закончите предложения, используя me /us /him /her /it /them.

1. Who is that woman? Why are you looking at her.

2. ‘Do you know that man?’ ‘Yes, I work with ...........’

2. I’m talking to you. Please listen to ..........

3. These photographs are nice. Do you want to look at ...............

4. I like this camera. I’m going to buy ................

5. Where are the tickets? I can’t find .................

6. We’re going out. You can come with ............

7. I don’t like dogs. I’m afraid of ......................

8. Where is she? I want to talk to........................

9. Those apples are bad. Don’t eat ...................

Притяжательные местоимения.

|I ( my |I like my job. |

|we ( our |We like our jobs. |

|you ( your |You like your job. |

|he ( his |He likes his job. |

|she ( her |She likes her job. |

|they ( their |They like their jobs. |

|it ( its |Oxford (= it) is famous for its |

| |university. |

1.Закончите предложения.

1. He ... He lives with his parents.

2. They live with ...................... parents.

3. We ....................................... parents.

4. Ann lives ..........................................

5. I ...........................................parents.

6. John lives .........................................

7. Do you live ......................................?

8. Most children ...................................

2. Поставьте my /our /your /his /her /their /its.

1. I like my job.

2. Do you like ............... job?

3. Does your father like ............. job?

4. Sally is married. ........ husband works in a bank.

5. I know Mr. Watson but I don’t know ......... wife.

6. Put on ............ coat when you go out. It’s very cold.

7. ......... favourite sport is tennis. I play a lot in summer.

8. My sister plays tennis too but ....... favourite sport is athletics.

9. We’re staying at a very nice hotel. ......... room is very comfortable.

10. Mr. and Mrs. Baker live in London but ....... son lives in Australia.

11. Thank you for ........... letter. It was good to hear from you again.

12. We are going to invite all ........... friends to the party.

13. John is a teacher but ........... sister is a nurse.

14. Do you think that most people are happy in .......... jobs?

15. I gave the money to my mother and she put it in ........ bag.

16. I often see that man but I don’t know .......... name.

17. They’ve got two children but I don’t remember .......... names.

18. The company has offices in many places but .......... head office is in

New York.

|I ( my (mine | |It’s my money. |It’s mine. |

|we ( our (ours | |It’s our money. |It’s ours. |

|you ( your ( yours | |It’s your money. |It’s yours. |

|he ( his (his | |It’s his money. |It’s his. |

|she ( her ( hers | |It’s her money. |It’s her. |

|they (their ( theirs | | | |

| | |It’s their money. |It’s theirs. |

my /our /your /her /their + a noun ( my hands / your book etc.):

My hands are cold.

Is this your book?

mine / ours / yours / hers / theirs without a noun:

These books are mine but this newspaper is yours.

I didn’t have an umbrella, so Ann gave me hers.

It’s their problem, not ours.

‘Is that their car?’ ‘No, theirs is green.’

1. Закончите предложения, используя mine / yours etc.

1. It’s your money. It’s yours.

2. It’s my bag. It’s ................

2. It’s our car. It’s ................

3. They’re her shoes. They’re ...............

4. It’s their house. It’s ................................

5. They’re your books. They’re ..................

6. They’re my glasses. They’re ...................

7. It’s his coat. It’s ................

2. Выберите правильный вариант.

1. Is this your/ yours book?

2. It’s their/ theirs problem, not our/ ours.

3. Are these your / yours shoes?

4. Is this camera your/ yours?

5. That’s not my / mine umbrella. My/ mine is yellow.

6. They know our / ours address but we don’t know their / theirs.

7. They’ve got two children but I don’t know their / theirs names.

8. My / Mine room is bigger than her / hers, but her / hers is nicer.

A LOT/MUCH/MANY (МНОГО)

a lot of money a lot of books

much money many books

much + uncountable noun many + plural noun

(много + неисчисляемое (много + исчисляемое сущ.-ное)

существительное)

much money many banks

much time many people

much food many shops

much coffee many credit cards

a lot of + uncountable or plural noun (исчисляемое или неисчислаемое

существительное)

a lot of money a lot of computers

a lot (of) is more usual in positive sentences (в положительных

предложениях)

-They haven’t got much money but they’ve got a lot of friends.

-There is a lot of equipment.

- There are a lot of banks.

Much/many are more usual in questions and negative sentences (в вопросах и

отрицательных предложениях)

1. Do you drink much coffee?

2. How much money have you got?

3. She hasn’t got much money.

4. Did you take many photographs?

5. I took some but not many.

A LITTLE (НЕМНОГО) A FEW (НЕСКОЛЬКО)

LITTLE/FEW (МАЛО)

a little water a few computers

(a) little + uncountable noun: (a) few + plural noun:

((а) little + неисчисл. сущ.-ное (а) few + исчисляемое сущ.-ное)

(a) little time (a) few letters

(a) little money (a) few days

I speak a little Spanish Last night I wrote a few letters.

They have a little money so I’ve got a few friends, so I’m not

lonely.

they are not poor. I’m sad and lonely. I’ve got few

friends.

They have little money. They

are very poor.

Формальное подлежащее it

В английских безличных предложениях употребляется формальное подлежащее,

выраженное местоимением it, поскольку в английском языке подлежащее

является обязательным элементом предложения.

Местоимение it в качестве формального подлежащего употребляется в следующих

безличных предложениях:

а) при сообщениях о явлениях природы:

It is winter. Зима.

It is cold. Холодно.

It is getting dark. Становится темно.

It was a warm spring day. Был теплый весенний день.

б) при глаголах, обозначающих состояние погоды:

it often snows in February. В феврале часто идет снег.

It was freezing. Было морозно.

в) при обозначении времени и расстояния:

It is early morning. Раннее утро.

It is five o'clock. Пять часов.

It is noon. Полдень.

Сказуемое. The Predicate

Сказуемым называется член предложения, обозначающий то, что говорится о

подлежащем. Сказуемое отвечает на вопрос: What does the subject do? Что

делает подлежащее?

Сказуемое бывает простое и составное.

Простое сказуемое выражается глаголом в личной форме в любом времени,

залоге и наклонении:

She works at a factory. Она работает на заводе.

She is reading. Она читает.

They will return soon. Они скоро вернуться.

Составное сказуемое состоит из глагола-связки (обычно to be, быть) и

именной части, характеризующей подлежащее. Именная часть сказуемого может

быть выражена:

а) существительным:

I am a student. Я студент.

They are workers. Они рабочие.

б) местоимением:

It is she. Это она.

This book is yours. Эта книга ваша.

в) существительным или местоимением с предлогом:

The room is in disorder. Комната в беспорядке.

г) прилагательным или причастием:

The-morning was warm. Утро было теплое.

The glass is broken Стакан разбит.

д) инфинитивом:

Tour duty is to help them. Ваш долг - помочь им.

Сказуемое, выраженное оборотом there is, there are

Сказуемое особого типа, выраженное конструкцией there is (are) в значении

имеется, находится, есть, служит для указания наличия или отсутствия кого-

нибудь или чего-нибудь в определенном месте. Оборот there is (are) стоит в

начале предложения, за ним следуют подлежащее, обстоятельство места или

времени:

There is a telephone in that room. В той комнате есть телефон.

There are many apple-trees in the В саду (имеется) много яблонь.

garden.

Оборот there is (are) составляет единое целое. Во множественном числе

существительное употребляется с some, any, many, two, three и т. д.:

There is a lamp on the table. На столе (имеется) лампа.

There are some (two, three) lamps На столе (имеется) несколько ламп

on the table, (две, три лампы). В вопросительных

предложениях глагол to be ставиться перед there:

Is there a telephone in your room? Есть ли телефон в вашей комнате?

Краткие ответы на вопрос с оборотом there is (are) состоят из yes или по и

оборота there is (are) в утвердительной или отрицательной форме:

Is there a telephone in your room? - Yes, there is.

- No, there isn't.

- Are there some lamps on the table? - Yes, there are.

- No, there aren't.

Построение отрицательного предложения

Отрицательные предложения могут быть построены двумя способами:

1. при помощи отрицательной частицы not, причем to be всегда образует с

частицей not сокращенные формы isn't, aren't, wasn't, weren't:

There isn't a telephone in this room. В этой комнате нет телефона.

There aren't any chairs in the room. В комнате не стульев.

2. при помощи местоимения по, которое стоит перед существительным, которое

употребляется без артикля:

There is no telephone in this room. В этой комнате нет телефона.

There are no chairs in the room. В комнате нет стульев.

Более часто употребляются отрицательные предложения, построенные при помощи

местоимения по. Частица not используется в случаях, когда хотят усилить

отрицание.

Согласование сказуемого с подлежащим

1. Сказуемое согласуется с подлежащим в лице и числе:

The book is on the table. Книга на столе.

The books are on the table. Книги на столе.

2. Если предложение имеет два подлежащих, соединенных союзом and, то

сказуемое ставится во множественном числе:

The telegram and the letter Телеграмма и письмо на столе. are on the

table.

3. Если после оборота there is (are) стоят два и более подлежащих, то

сказуемое обычно согласуется с первым из них:

There is a lamp, an inkpot На столе имеется лампа, чернильница и and

some pencils on the table, несколько карандашей.

4. Если подлежащее выражено местоимением all в значении все, то глагол

ставится в единственном числе:

All is clear. Все ясно.

Когда местоимение all употребляется в значении все, глагол ставится во

множественном числе:

All were of the same opinion. Все были одного мнения.

Question (вопрос)

Is there, are there, was there, were there, will there be

There’s a train at 10.30

There are 24 hours in a day.

There was a good film on TV yesterday.

There were 250 rooms.

There will be a lot of people at the party.

Обратите внимание на местоимения some и any в разных значениях:

1. Is there any wine in the bottle?

There's some rice in the jar. There's some milk in the bottle. There's some

sugar in the jar. There's some oil the bottle. There's some water in the

jug. There's some wine in the bottle.

There are some apples on the table. There are some eggs on the table. There

are some oranges on the table. There are some bananas on the table. There

are some lemons on the table. There are some onions on the table.

Exercise

There isn't any butter. There isn't any cheese. There isn't any beer. There

aren't any tomatoes. There aren't any mushrooms. There aren't any eggs. The

fridge is empty!

Is there any cheese in the fridge? - Yes, there is. is there any butter in

the fridge? - No, there isn't. Are there any eggs in the fridge? - Yes,

there are. Are there any tomatoes in the fridge? - No, there aren't.

A: There's some butter in the freezer.

B: How much is there?

A: There's a lot ([lot] - много).

Speech etiquette Address. Обращение.

' Sir! - Гражданин, господин, сэр. При обращении к мужчине, старшему по

возрасту, званию, должности. Но, как правило, женщины эту форму

обращения не употребляют.

Madam - является подчеркнуто уважительной формой обращения к женщине

старшего возраста, высокого служебного или социального положения.

Miss - возможная форма обращения к девушке, молодой женщине. Со словом

Miss обращаются покупатели к продавщицам, посетители кафе и ресторанов к

официанткам.

* Friend! - Друг! - Фамильярная форма обращения.

* Обращение к родственникам:

Grandmother, grandma! - Бабушка! Grandfather, grandpa! - Дедушка! -

* Обращения пожилых людей к незнакомым молодым людям

(просторечные, ласковые): Dear! Miss! -Дочка!;

Son! Sonny! Boy! - Сынок!

* К преподавателям/учителям в школах Британии обращаются:

Mr ( +фамилия или Sir} - к мужчине.

Miss (+ девичья фамилия, даже если она замужем) - к женщине.

Miss - традиция, сохранившаяся с времен королевы Виктории, когда работать в

школе разрешалось только незамужним женщинам.

В США форма обращения к учителю та же, а к учительнице – в зависимости от

семейного положения:

Mrs + фамилия по мужу. / Miss +

фамилия.

В британских университетах: Professor + фамилия или просто Professor

применяется в качестве обращения к тем, кто имеет соответствующее ученое

звание, заведует кафедрой или возглавляет направление в науке. К остальным

же преподавателям студенты обращаются:

Mr + фамилия, Miss + фамилия, или по его/ ее желанию по имени: John,

Margaret.

В США Professor может служить обращением к преподавателю любого

ранга в университете, колледже и т. д.

* Слово colleague достаточно редко употребляется в качестве обращения,

чаще в разговоре при ссылке на чье-либо мнение, точку зрения.

* Обращение к аудитории:

Friends! -Друзья!

Ladies and gentlemen! - Коллеги! (Леди и джентльмены); Дамы и господа!

* Обращение к знакомому:

Маргарита Margaret

Эдуард Edward

Елизавета, Лиза, Лизочка и др. Elizabeth: Lisa, Elsie,

Libby, Beth,

Bet, Betty, Bess etc.

Тема 3

Articles (Артикли)

Is it a man? ( Any man)

Is it the man with a moustache. ( A particular man)

В английском языке имеется два артикля: a, the.

Неопределенный артикль a имеет два варианта :

a – перед словами, начинающимися с согласной: a boy, a pen

an – перед словами, начинающимися с гласной (a/ e / i / o / u): an apple,

an economist

Неопределенный артикль a/an не употребляется с сущуствительными во

множественном числе, а также с неисчисляемыми существительными

(milk, oil, music, money).

Употребляя существительное с неопределенным артиклем a/an, мы

называем предмет (вещь, живое существо) и представляем его как один из

класса ему подобных.

This is a lamp.

Have you got a sister or a brother?

Определенный артикль the употребляется как с исчисляемыми существительными

в единственном и множественном числе, так и с несичисляемыми

существительными.

Существительные с определенным артиклем the обозначают конкретный предмет

(предметы) т.е. данный предмет, вещество, явление рассматриваются как уже

известные и говорящему, и слушающему.

Open the door , please.

Usually we do not say the + names of places:

France is a very large country.

But we say the + republic / states / kingdom:

The United States of America

Usually we do not say the + names of streets, squares etc..:

Kevin lives in Coronation Street.

We do not say the + name of place + airport / station / university / castle

:

Munich Airport

Paddington Station

But we usually say the + names of hotels / restaurants / pubs / cinemas /

theatres / museums:

The Hilton Hotel

The national Theatre

The Tate Gallery

We say the + names of oceans / seas / rivers / canals:

the Atlantic Ocean

The Nile

We say the + names with ... of ...:

the Republic of Ireland

the Tower of London

the north / south / east / west / middle of

I’ve been to the north of Italy but not to the south.

We say the + plural names of countries / islands / mountains:

the Netherlands

the Canary Islands

Упражнения на повторение:

1. Вставьте a/an или the.

1 I wrote to her but ..the.. letter never arrived.

2 Britain is ..an... island.

3 What is ........ name of this village?

4 Jane is ........ very nice person. You must meet her.

5 Montreal is ........ large city in Canada.

6 What is ........ largest city in Canada?

7 'What time is it?' 1 don't know. I haven't got ........ watch.'

8 When I went to Rome, I stayed with ........ Italian friend of mine.

9 You look very tired. You need ........ holiday.

10 Don't sit on ........ floor. It's very dirty.

11 'Let's go to ........ restaurant this evening.'

'That's ........ good idea. Which restaurant shall we go to?'

12 Can you turn on ........ radio, please? I want to listen to some

music.

13 Tom is in ........ bathroom. He's having ........ bath.

14 This is a nice room, but I don't like ........ colour of........

carpet.

15 We live in ........ old house near ........ station. It's two miles

from ........ centre.

2. Это географические вопросы. Выберите ответ из рамки. В некоторых случаях

необходимо использовать 'The'.

Alps Amazon Atlantic Bahamas Cairo Kenya Red Sea Asia

Andes Pacific Malta Rhine Switzerland Tokyo United States

1 ..Cairo is the capital of Egypt.

2 ...The Atlantic is between Africa and America.

3 is a country in the middle of Europe.

4 is a river in South America.

5 is the largest continent in the world.

6 is the largest ocean.

7 is a river in Europe.

8 is between Canada and Mexico.

9 is in East Africa.

10 are mountains in South America.

11 is the capital of Japan.

12 is an island in the Mediterranean.

13 are mountains in central Europe.

14 is between Saudi Arabia and Africa.

15 are a group of islands near Florida.

3. Переведите на русский язык:

Come and look at this picture.

This isn’t a very good party.

These grapes are not very sweet.

This is my friend Paula.

(on the phone) This is Ann.

What is that on the wall?

He is ill. That’s why he’s away.

Stop that noise!

Thanks - that was a great dinner.

(on the phone) Who is that?

Do you remember those people we met in Scotland?

4. Поставьте предложения во множественное число:

This is a king. That is an egg.

This is a boy. That is a window.

This is a shilling. That is a prince.

This is a cup. That is a waiter.

This is a flower. That is a star.

This is a man. That is a n eye.

This is a train. That is a child.

This is an aeroplane. That is a picture.

5.Вставьте “this”, ”that”, ”these”, “those”.

Why are you living .... country?

Get me ... box from the table.

What was .... noise?

Come ... way, please.

Who are .... people over there?

Who said ...?

Isn’t .... girl nice?

I can’t write with ... pens.

How could she marry ... idiot!

6. Переведите на русский язык:

There are no grapes in the market.

There will be rain tonight.

There is snow on the mountains.

There are two men at the door.

Once upon a time there were three pigs.

There are many cars in the street.

7. Вставьте соответствующую форму ‘there is’ (‘there isn’t)

.... no water on the moon.

.... no TVs in the 15th century.

Once upon a time .... a beautiful princess.

Tomorrow ..... snow.

.... some soup, if you are hungry.

.... any potatoes?

.... an accident/ can I phone?

I am afraid ... time to see Grandmother.

.... many tigers in the jungle.

8. Вставьте “ there is” или “it is”:

... . a cat in your bedroom.

..... not easy to understand him.

..... cold tonight.

..... ice on the roads.

..... nice to see you.

..... somebody on the phone for you.

.... a problem with TV.

.... too late to go out.

.... a funny film on the video.

What’s that noise? - ... the wind.

Пословицы:

Было бы желание, а путь найдется.- Where there is a will, there is a

way.

Нет дыма без огня. – There is no smoke without a fire.

Нет смысла плакать над разлитым молоком (Слезами горю не поможешь)

– There is no use crying over spilt milk.

Тема 4

Present Simple Tense (Настоящее неопределенное время)

We use the present simple tense for things we do regularly, always,

sometimes, every day, etc. ( выражает факты, универсальные факты, регулярно

повторяющиеся действия, последовательность событий).

Positive (положительная форма)

I live in London.

We live in London.

You live in London.

They live in London.

He lives in London.

She Lives in London.

It lives in London too.

The question, short answer and negative are made with the present tense of

the verbs ‘do’, “does” (вопрос, краткий ответ и отрицательное предложение

образуются с помощью вспомогательного глагола “do”, “does”).

Negative (отрицательная форма)

I do not live in Moscow.

We do not live in Moscow.

You do not live in Moscow.

They do not live in Moscow.

He does not live in Moscow.

She does not live in Moscow

It does not live in Moscow

Question (вопрос)

Where do I live?

Where do you live?

Where do we live?

Where do they live?

Where does he live? Where does she live? Where does it live?

Yes/No questions (вопрос с предположительным ответом “Yes” или “No”.

Do I live in Paris? Do we live in Paris? Do they live in Paris? Do you live

in Paris?

Does he live in Paris? Does she live in Paris? Does it live in Paris?

Ansswers (Краткие ответы).

Yes, I do. No, I don’t.

Yes, he does. No, he doesn’t.

Question words (вопросительные слова).

How do you travel to work? (как, каким образом)

How long does the journey take? ( как долго, сколько времени,)

How many people travel by bus? ( сколько)

How often does Joy see Janet? ( как часто)

What time do you have lunch? ( когда, во сколько)

When does Joy arrive? ( когда)

Разделительные вопросы:

Не is a businessman, isn't he? They are businessmen, aren't they?

You speak English, don't you? He speaks English, doesn't he? They spoke

about it, didn't they?

I have done this work, haven't I? He'll do this work, won't he? He can do

this work, can't he? He is going to do it, isn't he?

He isn't a businessman, is he?

They aren't businessmen, are

they?

You don't speak English, do you?

He doesn't speak English, does he?

They didn't speak about it, did

they?

I haven't done this work, have I?

He won't do this work, will he?

He cannot do this work, can he?

He isn't going to do it, is he?

IMPERATIVES (Повелительное наклонение)

Утвердительная форма Отрицательная форма

Speak English, please. Don’t speak English please.

Look in the mirror before you drive off.

Have some more tea.

Please do not lean out of the window.

Try again.

Cheer up.

Don’t worry.

Don’t sign the document.

Do be quiet!

Don’t be silly!

Let’s have a drink.

Let’s meet at 10.30.

Тема 5

MODAL VERBS

CAN, MAY, MUST

Модальные глаголы отличаются от обычных глаголов тем, что

1) после них употребляется инфинитив без частицы “to”:

I can do it myself.

2) они сами образуют вопросительную и отрицательную формы:

Can you do it yourself? You can not do it yourself.

3) в третьем лице единственного числа настоящего времени у них нет

окончания “s”:

He can play piano.

Глагол “can” означает “ умственную или физическую способность”,

“вежливую просьбу или разрешение.

Глагол “must” означает “должен”, “обязан”:

You must keep the rule.

Глагол “may” означает “возможность, вероятность, разрешение”.

You may come in.

They may return tomorrow.

Глагол “should” означает “должен, должен бы, следует, cледовало бы”.

We should protect the planet.

Глагол “ have to” означает “надо, нужно, должен”, он часто переводиться

“приходится”.

Politicians have to make speeches.

1. Скажите, что Вы можете делать и чего Вы не можете ( не умеете ) делать,

используя следующие глаголы:

hear, listen, speak French, play golf, make, sing, dance, swim, talk,

work, drive, jump, ride a horse, translate, cook.

2.Дайте краткие ответы на вопросы:

Can you speak Japanese? - Yes, _______

Will you bring your friend? - Yes, ______

Could Tom find his glasses? - No , ______

Should the children come home early? - Yes, ______

May I sit here?- No, ____

Can ducks swim under water? - Yes ____

Can you remember their phone number? - No, _____

3..Скажите, что Вы должны сделать завтра,используя следующие глаголы:

Get up early, make breakfast, go to work, go to school, make a

telephone call,

buy some food, write to, invite guests, visit a dentist/

4. Скажите, используя следующие глаголы, что Вы могли бы делать сегодня

вечером (используя форму “might”)

go to the cinema stay at home

listen to music do some washing

have dinner at home go to a restaurant

watch TV read a magazine

go to bed early play at the

computer

Упражнения на повторение:

1.Переведите на английский язык:

1. У меня нет ручки. Не мог бы ты мне дать свою?

2. Возьми зонт. Может пойти дождь.

3. Он не знает, где его шляпа. Он думает, что она может быть на

кухне.

4. Это дерево закрывает окно. Ты должен его срубить.(cut it down)

5. Уже поздно. Я боюсь, мы должны уходить.

6. Можно мне открыть окно?

7. Вы должны ждать до 5 часов.

8. Он не умеет писать письма.

2.Переведите на английский язык:

1. Где он живет?

2. Это не мой кот.

3. Сколько лет Вашей сестре?

4. Он занят. Он пишет письмо.

5. Я не могу дать тебе эту книгу.

6. Я - не учитель. Я - аспирант.

7. Ты уже купил новую машину?

8. Что пишут сейчас студенты.

9. Я не умею прыгать в воду с высокой горы.

10.Вы говорите на французском.

11.Идет дождь Возьми зонт.

12.Она уже купила это новое платье.

13.Когда ты купила этот компьютер?

14.Давайте не пойдем сегодня в парк. Холодно.

3. Переведите на английский язык:

1. Он выпил два больших стакана молока.

2. Это не наш котенок.

3. Они уже смотрели этот фильм?

4. Когда Вы ездили в Израиль?

5. Давайте купим ей в подарок цветы.

6. Я не могу с тобой говорить сейчас, так как делаю уроки.

7. Мой брат не экономист, он - менеджер.

8. Они съели все зеленые яблоки.

9. Он не может сейчас прийти, так как он разговаривает по телефону.

10. Моя тетя работает не в Англии, а в Америке сейчас.

1. Сколько лет твоей жене?

11. Откуда ты приехал?

12. Английский более трудный, чем татарский.

13. Давай сходим сегодня вечером в парк.

14. Это упражнение труднее, чем то.

15. Что делает твой брат в саду сейчас? Уже почти полночь.

16. Том танцевал с Хелен весь вечер.

17. Шекспир родился в Страдфорде-на-Эвоне.

18. Это не моя сумка. Моя - черная. Дай мне мою сумку, пожалуйста.

19. Вы уже написали письмо в Москву?

20. Я не умею говорить громко.

VERB + OBJECT + INFINITIVE

I WANT YOU TO DO IT

( Я ХОЧУ, ЧТОБЫ ВЫ СДЕЛАЛИ ЭТО)

I want you to be happy.

He wants me to go to the bank.

She wants him to pay the bill.

We also use the structure Verb+ somebody + to … with:

advise, expect, ask, tell, force, invite, warn, mean, allow, forbid, need,

order, persuade, help, cause, remind, leave, teach, would like.

Present progressive Tense.

We use the present progressive to talk about things which are happening

now.

Positive and Negative.

|I |am | | | |

|He | | | | |

|She |is | |гл+ing | |

|It | |(not) |writing |now. |

|We | | | | |

|You |are | | | |

|They | | | | |

Question.

| |am |I | |

| | |he | |

| |is |she |гл + ing |

|What | |it |doing? |

| | |we | |

| |are |you | |

| | |they | |

Spelling.

Go + ing = going type + ing = typing

talk + ing = talking write + ing = writing

short vowel + one consonant but long vowel + on consonant

begin + n + ing = beginning read + ing = reading

get + t + ing = getting feel + ing = feeling

1. Что происходит в данный момент. Напишите правильные предложения.

1 (I / wash / my hair) ...I'm not washing my hair.

2 (it / snow) .....It is snowing.

3 (1/sit/on a chair)

4 (I/eat)

5 (it / rain)

6 (I / learn / English)

7 (I / listen / to the radio)

8 (the sun / shine)

9 (I / wear/ shoes)

10 (I / smoke / a cigarette)

11 (I/ read / a newspaper)

2. Напишите вопрос 'What... doing?' .

1 (he) ...What is he doing ? 3 (I) ?

2 (they) What doing? 4 (your wife) ?

3. Напишите вопрос 'Where ... going?'.

1 (we) ...Where are we going ?

2 (those children) ?

3 (the girl with long hair) ?

4 (the man on the bicycle) ?

4. Напишите утвердительные или отрицательные ответы (Yes, I am / No, it

isn't etc.).

1 Are you watching TV? ..No, I'm not.

2 Are you wearing shoes?

3 Are you wearing a hat?

4 Is it raining?

5 Are you eating something? ..........................................

6 Are you feeling well? ..................................................

7 Is the sun shining?

.......................................................

8 Is your mother watching you? ......................................

Тема 6

COMPARATIVE AND SUPERLATIVE DEGREES OF ADJECTIVES

( Степени сравнения прилагательных)

1. Short adjectives (1syllable) (однослоговые прилагательные)

adjective comparative superlative

(сравнительная степень) (превосходная степень)

cheap +er = cheaper +est =

cheapest

young +er = younger +est =

youngest

short +er = shorter +est

= shortest

wide +er = wider +est =

widest

small +er =smaller +est =

smallest

2. Short adjective ending in one vowel + one consonant

(правила правописания)

big +g +er = bigger +g +est =

biggest

fat +t +er = fatter +t +est

= fattest

slim +m+er = slimmer +m +est =

slimmest

hot +t +er = hotter +t +est =

hottest

thin +n +er = thinner +n +est =

thinnest

3. Adjectives ending in er, ow, etc (2 syllables) (двуслоговые

прилагательные)

clever +er = cleverer +est =

cleverest

narrow +er = narrower +est =

narrowest

shallow +er = swallower +est =

swallowest

4. Adjectives ending in y (2 syllables)

easy +ier = easier +iest

= easiest

heavy +ier = heavier +iest =

heaviest

early +ier = earlier +iest

= earliest

funny +ier = funnier +iest

= funniest

happy +ier = happier +iest =

happiest

5. Adjectives ending on ous, ing, ful, ed ( 2 syllables) and long

adjectives (3/4 syllables)

boring more boring most boring

famous more famous most famous

modern more modern most modern

polite more polite most

polite

tired more tired most

tired

expensive more expensive most expensive

comfortable more comfortable most comfortable

6. Irregular adjectives

good better best

bad worse

worst

far further

furthest

much/many more most

little less

least

7. As … as, not as/so … as

He is as rich as his brother.

I’m as clever as my uncle.

Mary is not as/so nice as her sister.

Is the weather not so hot as this in New York?

8. The … the …

The more we learn, the more we know. – Чем Больше мы учим, тем больше мы

знаем.

The sooner, the better. –Чем раньше, тем лучше.

9. Older than more expensive than

He is two years older than his brother.

My car is more expensive than his.

10. It’s twice/three times/four times as long/light/heavy/high as

The road is twice as long as that one.

Some useful idioms of comparison:

As good as gold (золото) As old as the hills (холмы)

As busy as bee (пчела) As cold as ice (лед)

As changeable as weather (изменчив как погода)

Тема 7

PAST SIMPLE (Прошедшее неопределенное время)

We use the past tense to tell stories about the past. We also use it when

the time when something happened is important (выражает фиксированные

действия в прошлом).

Время Past Indefinite служит:

1. Для выражения действия, совершившегося или совершавшегося в прошлом, при

изложении прошедших событий. Past indefinite переводится на русский язык

прошедшим временем глагола как совершенного, так и несовершенного вида,

в зависимости от смысла предложения. Время совершения действия может

быть выражено придаточным предложением или не указываться, а

подразумеваться. Для выражения прошедшего действия в Past Indefinite

могут употребляться такие обозначения времени, как yesterday вчера, last

week на прошлой неделе, an hour ago час тому назад, the other day на

днях, on Monday в понедельник, in 1998 в 1998 году, during the lesson во

время урока и т.п.

I spoke to him the other day. Я говорил с ним на днях.

Не came at five o'clock. Он пришел в пять часов.

Не called when I was Он заходил, когда я был в

Институте.

at the Institute.

2. Для выражения ряда последовательно происходивших событий:

Не !eft the hotel, took a taxi Он вышел из отеля, взял такси

and drove to the theatre, и поехал в театр.

When I arrived at the railway Когда я приехал на вокзал, station, I

went to the booking- я пошел в кассу и office and bought a ticket,

купил билет.

3. Для выражения обычного, повторявшегося в прошлом, действия:

Last winter I spent a lot of time Прошлой зимой я проводил много in

the library, времени в

читальном зале.

В этом случае вместо глагола в Past Indefinite очень часто

употребляется глагол used [ju:sd] в сочетании со смысловым глаголом в форме

инфинитива с частицей to:

Last winter I used to spend a lot of time in the library.

Образование Past Indefinite Tense

1. Утвердительная форма Past Indefinite Tense правильных глаголов

образуется от инфинитива (без частицы to) путем прибавления во всех лицах

окончания -ed :

to live - I lived; to work - I worked; to expect - I expected.

Окончание -ed произносится как [d], [t] или [id] в зависимости от

предшествующего звука:

а) после звонких согласных, (кроме d) и гласных как [d]:

lived [livd] informed [i'nfo:md]

answered ['a:nsad] followed [foloud]

b) после глухих согласных (кроме t) как [t]:

helped [helpt], asked [a:skt], finished [fmifl]

c) после d и t как [id]:

waited [weitid], intended [intendid], wanted [wantid]

Past Indefinite неправильных глаголов образуется иными способами в основном

путем изменения корня: to speak - I spoke [spouk], to begin - I began ; to

sell - I sold [sould]; to lose - I lost [lost].

2.Вопросительная форма Past Indefinite Tense правильных и неправильных

глаголов образуется при помощи вспомогательного глагола to do в прошедшем

времени (did) и формы инфинитива смыслового глагола (без частицы to),

причем вспомогательный глагол ставится перед подлежащим:

Did I work? Did I speak?

Did he work? Did he speak?

3. Отрицательная форма Past Indefinite Tense правильных и неправильных

глаголов образуется при помощи вспомогательного глагола to do в прошедшем

времени (did), частицы not и формы инфинитива смыслового глагола, причем

not ставится после вспомогательного глагола:

I did not work. I did not speak.

He did not work. He did not speak.

4. В вопросительно-отрицательной форме Past Indefinite Tense частица not

ставится непосредственно после подлежащего:

Did I not work? Did you not work? Did he not work?

Regular verbs (Правильные Irregular verbs (Неправильные

глаголы) глаголы)

work+ed=worked be – was,were

type+d=typed do - did

stop+p+ed=stopped have - had

stay+ed=stayed can - could

clean+ed=cleaned go - went

live+d=lived write - wrote

like+d=liked get - got

start+ed=started, etc. sell – sold, etc.

Positive (положительная форма)

I/you/he/she/we/they worked in London in 1995.

I/you/he/she/we/they went to London in 1995.

Negative (отрицательная форма)

We use didn’t + infinitive (without to) in all persons.

I/you/he/she/we/they didn’t work in London in 1995.

I/you/he/she/we/they didn’t go to London in 1995.

Yes/No questions

Short answers

(Вопросы с предположительным (Краткие ответы)

ответом “Yes”, “No”)

Did I/you/he/she/we/they work in London in 1995? Yes, I did./No I didn’t.

Did I/you/he/she/we/they go to London in 1995? Yes, we did./No, we

didn’t.

Special questions (специальные вопросы, начинающиеся с вопросительных слов

“when”, “why”, “where”, “how “ etc.)

When did I/you/he/she/we/they work in London? I worked in London in 1995.

Where did I/you/he/she/we/they go in 1995? I went to London in 1995.

Time expressions

night weekend

Saturday morning

last week yesterday afternoon

Страницы: 1, 2, 3


© 2008
Полное или частичном использовании материалов
запрещено.